Verbinding in coronatijd is een beroep op leiderschap!

In deze tijd van corona is hét woord dat je in iedere organisatie hoort: verbinding.
“We moeten met z’n allen in verbinding blijven”, hoor je dan. Wat bedoelen we dan eigenlijk?

De psycholoog Brown omschrijft het als: “De energie tussen mensen als ze zich gezien, gehoord en gewaardeerd voelen; wanneer ze kunnen geven en ontvangen zonder oordeel.” De energie die Brown beschrijft is ook hard nodig. Het besef is groot, de uitdaging duidelijk: hoe helpen we elkaar en het bedrijf deze corona-periode door?

Verbindend leiderschap

Bij verbinding in organisaties gaat het over leiderschap.

Wat ben jij, juist nu, waard voor je medewerkers? Hoe voelen zij zich verbonden? Hoe transparant is jouw organisatie? Worden jouw medewerkers betrokken bij de situatie of verval je in een top-down crisisbenadering? Hoe trots zijn medewerkers op hun organisatie?

Een dringende oproep tot verbindend leiderschap: wees zichtbaar, luister goed en schep vertrouwen. Welke extra zorgen hebben medewerkers in deze tijd? Bang hun baan te verliezen, gemis van dagelijkse structuur, weinig contact, extra stress omdat ook de partner nu thuis werkt? Emotie omdat zijzelf, familie of vrienden besmet of ziek zijn (geweest), of iemand overleden is aan de gevolgen van het virus.

De onderscheidende factor

Verbindend leiderschap is al jaren een belangrijke onderscheidende factor gebleken bij de meest succesvolle bedrijven. Samenwerken en ondernemen, op elkaar passen, de mogelijkheid krijgen je verder te ontplooien, verantwoordelijkheid nemen en de belangen van het bedrijf willen dienen.

Zie je mensen als het meest waardevolle dat je hebt. Managen is nodig, maar de wijze van leiderschap maakt het verschil. Ik citeer Bob Chapman: “Jouw medewerkers worden ’s ochtends niet wakker met de hoop dat iemand hen die dag eens lekker zal managen. Ze worden wakker met de hoop dat iemand hen zal leiden.”

People-first-strategie

De uitdaging is duidelijk, een andere manier van sturen en een “people-first-strategie”. Ik ervaar dat veel leidinggevenden het erg lastig vinden dat in de praktijk te brengen.

Herkenbaar? Wil je dat dit verbetert? Stuur mij een persoonlijk bericht om hier eens samen verder over van gedachten te wisselen.

Tips

Alvast 5 tips voor enig houvast:

1. Zorg dat je inzicht hebt in de beleving en behoefte van je medewerkers

2. Luister en geef de ruimte om elkaar te spreken en te zien

3. Laat van je horen en laat jezelf ook zien

4. Bied structuur en geef vertrouwen

5. Toon waardering, ondersteun waar nodig, verras je medewerkers

Ron Offerman